WindWiz

En GSM-uppkopplad vindmätare

Mjuka serieportar

Under den gångna veckan har jag hittat lite strötid åt att dels testköra den nya GSM-modulen och dels hacka vidare på mjukvaran. För att få igång modulen fick jag utöka vindmätaren med en spänningsregulator, införskaffa ett Telia kontantkort och koppla på ytterligare en serieport. Men den verkar fungera fint! Den knastrar och knorrar likt en mobil nära en högtalare när den startar upp och efter ca 1 sekund börjar status-dioden blinka med 3 Hz, vilket enligt manual innebär att den registrerat sig på GSM-nätverket. Yeah!

Jag har även provat att köra enkla AT-kommandon mot modulen via en serieportskonsol. Förra söndagen lyckades jag bland annat få iväg ett Farsdags SMS till den gamle via en rå AT-terminal. Pretty cool!

AT-kommandon och GSM-modulens svar. I bilden ovan syns utläsning av modulens version, serienummer m.m.

För min test har jag kopplat modulen rakt på min PC, men i skarpt läge skall GSM-modulen kommunicera direkt med vindmätarens processor. Det finns förberedd hårdvara i vindmätarens processorchip som kan sköta denna kommunikationen, men den är redan upptagen för kommunikation med min PC. Även om min PC inte kommer hänga med utomhus när det väl är dags för montering så är det en ovärderlig felsökningshjälp som jag inte kan offra. Det är inte heller helt orimligt att man vill kunna koppla upp en laptop ”på plats” och läsa ut felkoder för en krånglande vindmätare. Så vad gör man? Det behövs 2 serieportar, men atmega168 har bara en!

Efter att ha kikat på chipalternativ kom jag fram till att alla chip som faktiskt har två portar också har betydligt högre energiförbrukning. Och är ganska mycket dyrare, eller kommer i sådan kapsel att det blir bökigt att montera/reparera. Till slut hittade jag en artikel om hur man kan emulera en serieport via generella I/O-pinnarna i Atmega-chippet med hjälp av mjukvara. Perfekt! Detta är dock en ganska plågsam operation och tar en hel del av vindmätarens processorkraft, men det väger helt klart upp nackdelarna eftersom chippet inte behöver bytas ut.

Planen är nu att använda den ”dedikerade” hårdvaruserieporten för GSM-kommunikation, och den långsamma mjukvaruserieporten för PC-kommunikation. Detta på grund av att PC-kopplingen förhoppningsvis kommer bli ett ganska ”exotiskt” användarfall i systemet. Den kommer främst användas i labbmiljö där strömförbrukning inte är ett problem, eller under korta perioder ute på fält när felsökning pågår.

Ett svar till “Mjuka serieportar

  1. Ping:Kändis « WindWiz

Kommentera

