WindWiz

En GSM-uppkopplad vindmätare

Betongväggen

Happ. Det hade ju varit roligt om jag kunde berätta att GSM-modulen och vindmätaren kommer överens som två glada tanter på ett virkkafé eller att jag gjort stora framsteg med batteridrift. Att jag jobbat hårt och effektivt hade ju varit en utmärkt anledning till den totala avsaknaden av inlägg här på bloggen. Men tyvärr har jag ingenting roligt att berätta idag. GSM-modulen och vindmätaren kommer överens ungefär lika bra som jag och en fransk hotellreceptionist över en sprakig telefonlina till Belgien.

– ”Is the room equipped with wirelesss internet access?”

– ”Yes sir, the package includes our breakfast buffet.”

…. Ja, ni förstår. Det sprakar, kommunikationen brister och alla inblandade blir förvirrade, inte minst jag! Som om problemen med GSM-kommunikationen inte är nog har mjukvaran numera börjat ägna sig åt spontana omstarter, lite då och då. Helt utan provokation! Jag är övertygad om att felet ligger i den analoga elektroniken eftersom den mjukvara som fungerade för några veckor sen lider numera av samma symptom. Tack gode gud för versionshantering! Ibland önskar jag att jag var bättre på att dokumentera mina förändringar i kretsschemat också.. Analog elektronik är varken en favorit eller något jag är särskilt duktig på.

Jag har undersökt allt från watchdog timers, brown-out detection (BOD) och flytande I/O-pinnar (t.ex. RESET). Dessvärre inga större framgångar 😦 Mitt huvudspår är för tillfället att kika på spänningsregulatorn och särskilt på om mitt val av  kondensatorer eventuellt kan skapa svängningar i spänningsmatningen, vilket skulle kunna vara en orsak till stabilitetsproblemen.

Idag avslutar jag med ett litet kopplingsschema som jag är barnsligt stolt över. Tills nu har jag förlitat mig på papper och penna, mest för att undvika inlärningskurvan för ännu ett program, men nu när jag måste ge mig ut på nätet och söka hjälp duger det inte med handritade scheman i MS Paint när man försöker beskriva problemet. Det kostade några timmar men nu har jag digitaliserat det viktigaste. (Mitt hat mot icke-intuitiva gränssnitt har dock mångdubblats).

Kretsschema: Vindmätare, exklusive gränssnitt mot vindgivare och GSM-modul.

2 svar till “Betongväggen

  1. Anders N 2010/12/14 kl. 21:15

    Ha, jag ser felet direkt….det är fel på RATSCH, SKRAP,SSSSSSSSS, (knastrig linje)
    Misströsta inte…du är nära nu 😉
    Anders

  2. Ping:Höghastighetsprogrammering « WindWiz

Kommentera

