WindWiz

En GSM-uppkopplad vindmätare

Rippel?

 

.. Och då menar jag inte rippel som i kolarippel på glassen utan något helt annat. Ovan mätning illustrerar matningsspänning till vindmätaren under exekvering av ett enkelt kommando (beräkna stackstorlek). Jag är mycket skeptisk till att det är OK med dessa jitter på matningen. För AVR-processorns del, säkert. För min kod? Troligtvis inte. Att spänningen skulle ligga helt stabil förväntar jag mig inte, men inte heller att den skall variera i denna grad. Mätningen sker med relativt hög frekvens, varje ruta motsvarar 200 ns. Den största svängningen på linan varar alltså inte mer än ca 20 ns. Är det OK? Detta är trots allt på matningen till processorn, dvs efter buffertkondensatorer gjort sitt utslätningsarbete på den ”råa” spänningen.

Databladet specar acceptabel matningsspänning från 2.7V upp till 5.5V, men jag kan tänka mig att man måste ta höjd för en ändring i spänning om det skall göras under körning. Gränsen för att trigga AVR-processorns Brown-Out Detection ligger vid 2.5V om det är aktiverad. Om det inte vore för att min ISP-programmerare är nerpackad i någon av mina hundratals flyttlådor hade jag aktiverat det direkt, för att säkerställa om jag verkligen är så lågt ner som 2.5V och nosar. Det är åtminstone vad mitt oscilloskop antyder.

Jag misstänker att de korrupta tecken jag ibland ser på den mjuka serieporten också är kopplade till spänningsrippel. En teori är att klockornas precision påverkas av varierande spänning vilket leder till baudrate-jitter. I 9 av 10 fall uppstår korrupta tecken vid hög last, t.ex. när modemet suger ström eller om jag kör något tungt kommando över vindmätarens kommandorad.

Nästa steg blir att styra upp ett vettigt kraftaggregat. En USB-port är uppenbarligen inte pålitlig. Jag hade hoppats att de caddat Seeduinon med överdimensionerade bufferkondensatorer, men det är ju uppenbarligen inte fallet.

Imorgon skall jag försöka köra ett liknande test med batteri. Börjar sakna min verkstad nu, där har jag riktiga stabiliserade labaggregat. Dessvärre är dessa också nerpackad i flyttlådor. Ynk!

I övrigt går arbetet framåt. Utlovad socketmodul (föregående inlägg) är på plats, likaså tester för denna. Det börjar bli hög tid att koppla ihop alla färdiga pusselbitar:

  • Avläsning av vindmätare (hast. och rikt.): Klart
  • Modemkonfiguration och styrfunktioner: Klart
  • Uppkoppling TCP-socket över GPRS: Klart
  • Kommandorad: Klart
  • Debugkonsol: Klart
  • Bootladdare: Klart
  • Lagring av användarinställning på EPROM: Halvklart
2 svar till “Rippel?

  1. Karl-Petter Åkesson (@kallep) 2011/11/15 kl. 22:29

    Sparkfun tror jag det var eller http://wiki.groundlab.cc/doku.php?id=microcontrollersgsm som skrev att man bör minst ha ett agg/batt som kan driva 2A för Teliten kan dra det momentant vid spänning. Jag kör just nu Teliten på ett separat 1A agg och har inte sett några skumma tecken eller liknande över hårdvaru serieporten. Mjukvaru serieporten är en hel annan saga:( Men där skickar jag bara debugg info så det gör inte så mkt.

    Vad har du för batteri lösning? Jag tänkte kontakta 24volt.se och se om de har något bra tips. Vill bara först mäta lite hur mycket energi mitt bygge kan tänkas dra under normalt bruk.

  2. Pierre Rosén 2012/05/16 kl. 15:50

    toppjobbat !

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

